Get Clearya Get Clearya

קליריה ועמותת אקולוג׳י סנטר משתפות פעולה ומסייעות לקונים באינטרנט למצוא כלי בישול ללא ציפוי רעיל

קליריה ועמותת אקולוג׳י סנטר משתפות פעולה ומסייעות לקונים באינטרנט למצוא כלי בישול ללא ציפוי רעיל

מחבתות ותבניות אפייה נון-סטיק בהן אותר PFAS בבדיקת מעבדה של אקולוג׳י סנטר מסומנות על ידי תוסף הדפדפן ואפליקציית קליריה בזמן הקניות אונליין


כולנו כבר למדנו שחשוב לקרוא את התווית לפני קניית המוצר (ואם זה מסובך קליריה שם בשבילך). אבל מה לגבי מוצרים ללא רשימת מרכיבים? מזהמים רעילים מתגלים מדי פעם בבדיקות מעבדה של רהיטים, כלי מטבח, צעצועים לילדים ואפילו במוצרי היגיינה נשית, אך מידע זה לא תמיד זמין לצרכניות וצרכנים כאשר הם זקוקים לו ביותר: בזמן הקניות.


לכן אנחנו כל כך שמחים על השותפות החדשה בין קליריה לבין עמותת אקולוג׳י סנטר (Ecology Center) והמעבדה שלה, HealthyStuff Labs. תוסף הדפדפן ואפליקציית קליריה (Clearya) מספקים כעת גישה ישירה לתוצאות בדיקות מעבדה בזמן הקניות באתרי האינטרנט של אמזון וולמארט.

אקולוג׳י סנטר היא עמותה סביבתית ללא מטרת רווח שנוסדה בשנת 1970, הממוקמת במישיגן, ארצות הברית. העמותה פועלת מקומית, אזורית וארצית כדי להפוך את הסביבה בה בני אדם חיים, עובדים ומשחקים, לבטוחה ובריאה.  מעבדת HealthyStuff Labs של העמותה היא מהמובילות בארצות הברית בבדיקת מוצרים וחשיפת מידע על חומרים מסוכנים במוצרי צריכה. צוות אקולוג׳י סנטר מאמין כי השאלה המרכזית של זמננו היא כיצד בני אדם יוכלו לשגשג בעולם מבלי להרוס את היכולת כדור הארץ לקיים אותנו.

אנחנו מסכימים לחלוטין!


פתחנו את שיתוף הפעולה שלנו בהתמקדות באחת ממשפחות הכימיקלים המטרידות ביותר: PFAS, או per- and polyfluoroalkyl substances. זוהי קבוצה גדולה של חומרים מעשה ידי אדם הנמצאים בפריטים יומיומיים, החל מקופסאות פיצה וכלה בציפויים דוחי מים וכתמים. חלק מה-PFAS נקשרו למחלות כבד, עליית ברמת הכולסטרול, תגובה חיסונית לקויה, מחלות בלוטת התריס, אסטמה, פגיעה בפוריות, ולחץ דם גבוה אצל נשים בהריון.  סיכון גבוה לסרטן האשכים והכליות נמצא אצל אנשים בחשיפה גבוהה מאוד לחומר [1]. כימיקלים מקבוצת ה-PFAS עלולים לזהם את הסביבה במהלך הייצור, השימוש והסילוק של המוצרים המכילים אותם. למרבה הצער, PFAS הם עמידים ביותר בסביבה ובגופנו: הם אינם מתפרקים בקלות ומצטברים עם הזמן - לא פלא שהם ידועים לשמצה בכינוי "Forever chemicals". כך PFAS עלולים לזהם מי שתייה כאשר הם מתפשטים בסביבה, כפי שקרה ברוקפורד מישיגן, פייטוויל צפון קרוליינה, דקאטור אלבמה, ובמקומות אחרים. 


רשות המים הישראלית פרסמה בספטמבר 2020 תוצאות של בדיקה ראשונית של הימצאות PFAS במקורות מים בישראל [2]. בבדיקה נמצאו ריכוזים גבוהים מאד של מזהמי PFAS במי תהום תחת אתרי תשתית דלק שבהם כובו שריפות דלק גדולות באמצעות קצף כיבוי עם מעכבי בעירה המכילים PFAS. בקרבת מתקנים אלו לא קיימת הפקת מי שתייה. בדגימה של מספר קידוחי הפקת מי שתייה נמצא PFAS בריכוז נמוך של עד 60% מערך תקן מי השתייה הזמני שאימץ משרד הבריאות הישראלי.


למרות כל המידע המדאיג, PFAS עדיין נמצא בשימוש במחבתות נונסטיק רבות ובחלק מתבניות האפייה. הציפוי של מוצרים אלה מכיל בדרך כלל PTFE (פוליטטראפלואורואתילן), פלואו-פולימר העשוי מ-PFAS.


אקולוג׳י סנטר בדקה 14 מחבתות נון סטיק ו-10 תבניות אפייה נון סטיק במטרה לזהות את הרכב הציפוי שלהן. הממצאים פורסמו בהרחבה בדו"ח “What’s Cooking? PFAS and Other Chemical Hazards in Nonstick Cooking and Baking Pans”.


  •  77% מהמחבתות שנבדקו היו מצופות PTFE, פלואו-פולימר המיוצר מ-PFAS.
  •  20% מתבניות האפייה היו מצופות PTFE.
  • במקרים מסוימים, הכיתוב המופיע על האריזה, למשל "ללא PFOA", עלול להוביל צרכנים לרכוש מחבתות מצופות PFAS מסוג אחר, בעוד הם חושבים שהם קונים מוצר עם ציפוי חלופי.
  • חלק מציפויים החלופיים שהתגלו עשויים גם הם להיות מזיקים. באופן מפתיע, הציפויים של שתיים מתבניות האפייה ואחת מהמחבתות הכילו BPA (ביספינול A) מבלי לציין זאת. BPA הוא משבש הורמונלי העלול לפגוע בין היתר במערכת הרבייה הנשית [3].


בשוק קיימות חלופות בטוחות יותר, עמידות יותר, המספקות ביצועי בישול טובים. אקולוג׳י סנטר מציעה לבחור במחבתות ללא ציפוי נון סטיק, העשויות מברזל יצוק, מנירוסטה (פלדת אל-חלד), או זכוכית.


נתוני הדו"ח זמינים תוך כדי הקניות באינטרנט


בעת הקניות באתרי האינטרנט של אמזון ושל וולמארט במחשב או בטלפון הנייד שלך, קליריה מתריעה כעת באופן אוטומטי על מחבתות ותבניות אפייה עם ציפוי בו התגלה PFAS או BPA על פי הדו״ח של אקולוג׳י סנטר. הורידו את אפליקציית קליריה לאייפון או לאנדרואיד, או את תוסף הדפדפן לגלישה מהמחשב, ונסו זאת!

זאת בנוסף להתרעות על מרכיבים בעייתיים במוצרי יופי, טיפוח אישי, מוצרים לתינוקות וחומרי ניקיון שעבורם קליריה מנתחת את רשימת מרכיבי המוצרים המוצגת באתר החנות. קליריה מוודאת שהרכיבים אינם רעילים על ידי הצלבתם עם אלפי חומרים שסווגו כמזיקים על ידי גופי תקינה ומכוני מחקר מדעי. המקורות שעליהם קליריה מסתמכת כוללים את תקנות הקוסמטיקה של האיחוד האירופי, הסוכנות להגנת הסביבה של קליפורניה, משרד הבריאות האמריקאי ועוד. אפליקציית קליריה מודיעה לך מיד כאשר היא מזהה מזוהה רכיב בעייתי, כך שניתן לשקול לעבור למוצרים עם מרכיבים בטוחים יותר.



קריאה לשיתוף פעולה עם ארגוני בריאות וסביבה


"אקולוג׳י סנטר נרגשת לשתף פעולה עם קליריה כדי להפוך את נתוני בדיקות המוצרים שלנו לזמינים באופן נרחב עבור הצרכנים", אמר ג'ף גירהרט, מנהל המחקרים באקולוג׳י סנטר, "האפליקציה החדשנית של קליריה היא אחד הכלים הטובים ביותר הזמינים לזיהוי סיכונים במוצרי צריכה."


שיתוף הפעולה החלוצי עם אקולוג׳י סנטר מתווה את הדרך עבור מעבדות וארגוני בריאות וסביבה נוספים אשר אנו מזמינים לאחד איתנו כוחות. בשנה הקרובה נמשיך ונהפוך תוצאות בדיקת מעבדה של מוצרים נוספים לנגישים ככל האפשר עבור צרכנים וצרכניות. אם הארגון שלך עורך בדיקות מעבדה אמינות למוצרים, נשמח לעבוד יחד כדי להנגיש את המידע לצרכנים תוך כדי הרכישה באינטרנט ולסייע במסע לצרכנות בריאה יותר.

No items found.
No items found.
ShareTweetShare

הבהרה: התוכן במאמר מובא כמידע כללי, ולא נועד להחליף התייעצות רפואית.

מקורות מדעיים:

  1. U.S. Agency for Toxic Substances and Disease Registry (ATSDR), U.S. Department of Health and Human Services. Toxicological profile for Perfluoroalkyls, Draft for Public Comment, June 2018. Accessed Sep 2020. https://www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp.asp?id=1117&tid=237
  2. חומרים מעכבי בעירה (PFAS) במקורות מים בישראל, ממצאי סקר ראשוני. רשות המים. ספטמבר 2020. https://www.gov.il/BlobFolder/generalpage/water-quality/he/water-sources-status_waterquality_burnprotectors.pdf
  3. The California Environmental Protection Agency, Office of Environmental Health Hazard Assessment, Proposition 65 Warnings for Bisphenol A (BPA), updated: 9/2019. https://www.p65warnings.ca.gov/fact-sheets/bisphenol-bpa