Get Clearya Get Clearya

הקשר המטונף בין מוות מקורונה לזיהום אויר

הקשר המטונף בין מוות מקורונה לזיהום אויר

האויר שאנו נושמים ביום כדור הארץ 2020 מרגיש נקי מעט מהרגיל "בזכות" ההשפעה של סגר הקורונה (covid-19) על התחבורה ועל תעשיות מזהמות אחרות. אבל הקורונה חושפת גם את התוצאה העגומה של שנים ארוכות של חשיפה לאויר מזוהם: מסתבר שזיהום אויר קשור לתמותה גבוהה יותר מהנגיף.

קורונה וזיהום אויר בארצות הברית

במחקר חדש, גילו מדעניות ומדענים מאוניברסיטת הרווארד [2] קשר בין חשיפה ארוכת טווח לחלקיקים זעירים (PM2.5) לבין תמותה מוירוס הקורונה. חלקיקי PM2.5 הם מזהמי אויר שמקורם מפליטות של מכוניות ומשאיות, ושריפת דלקים. PM2.5 גורם לאויר להראות אביך, ומפני שהחלקיקים האלו כה זעירים (פחות מ2.5 מיקרון: קטנים בערך פי 30 משערה) הם יכולים לחדור לדרכי הנשימה הצרות ביותר ולפגוע בתפקוד הריאות [1].

החוקרים אספו נתונים על זיהום האויר ועל תמותה מקורונה בלמעלה מ-3,000 מחוזות בארצות הברית ומצאו כי אפילו עלייה קטנה בחשיפה ארוכת טווח לחלקיקי PM2.5 עלולה להוביל לעלייה משמעותית בשיעור התמותה מנגיף הקורונה. לפי המחקר, נראה קשר בין עלייה של 1 מיקרוגרם למטר מעוקב לבין עלייה של 15% באחוזי התמותה מהנגיף.

השפעת זיהום האויר חושבה לאחר התאמה של אחוזי התמותה לפי גודל האוכלוסיה, מספר המיטות בבתי החולים, נתוני סוציואקונומיים, השמנת יתר, ומשתנים אחרים שיכולים להשפיע על שיעור תמותה שונה באיזורים שונים.

קורונה וזיהום אויר באירופה

מחקר חדש נוסף שנערך בגרמניה [3] בחן את הקשר בין מוות מקורונה לבין חשיפה ארוכת טווח למזהם אויר אחר, חנקן דו-חמצני (NO2). NO2 מתקבל מפליטות של כלי רכב ותחנות כח, ויכול לגרום למחלות נשימה ולבעיות רפואיות נוספות כאשר נושמים אותו בריכוז גבוה. [4]

החוקר השתמש בנתונים שנאספו באמצעות לווין כדי לאתר איזורים באירופה שבהם תפוצה גבוהה של NO2 וגם תנאים אטמוספריים שמונעים פיזור של הזיהום. האיזורים שנמצאו הוצלבו עם מספר מקרי המוות מקורונה ב-66 איזורים שונים באיטליה, ספרד, צרפת וגרמניה.

תוצאות המחקר מראות כי 78% ממקרי המוות מקורונה התרחשו ב-5 איזורים בצפון איטליה ומרכז ספרד, בהם נראה ריכוז ה-NO2 הגבוה ביותר לצד זרימת אויר כלפי מטה המונעת את פיזור הזיהום.

רישיון פתוח לזהם

התוצאות הברורות של מחקרים אלו תואמות מימצאים קודמים לפיהם תמותה מנגיף הקורונה מושפעת ממחלות רקע כדוגמת מחלות ריאה ולב. המחקרים החדשים מדגישות את החשיבות הקיומית של אויר נקי, וקוראות לאכיפה מתמשכת של תקנות זיהום האויר שנועדו להגן על בריאותנו.

ראש עיריית ניו יורק קרא לתושבים להפסיק לעשן כדי לשפר את סיכוייהם להלחם בנגיף. היום, #יוםכדורהארץ 2020, גם ממשלות חייבות להחליט "להפסיק לעשן". מזעזע לראות שבמקומות מסוימים התגובה היא בדיוק הפוכה:

הסוכנות להגנת הסביבה בארצות הברית (EPA) הודיעה בתגובה להתפרצות הנגיף, שהסוכנות לא תעניש על הפרות של תקנות זיהום אויר, מים ופסולת מסוכנת. הסוכנות "מכירה באתגרים הנובעים מהמאמצים להגן על עובדים ועל הציבור מקורונה, שעלולים באופן ישיר להשפיע על יכולת הגופים המבוקרים לעמוד בדרישות התקנות הפדרליות".

מה דעתך? האם אפשר לסמוך על המזהמים כי יפקחו על עצמם, בידיעה שלא יועמדו לדין על ידי הרגולטור? או שמא זהו "רשיון פתוח לזהם" כפי שהגדירה זאת ג'ינה מקארתי, נשיאת המועצה להגנת משאבי הטבע בארה"ב (NRDC).

בריאות לכל!

No items found.
No items found.
ShareTweetShare

מקורות

  1. Fine Particles, New York State, Department of Health. https://www.health.ny.gov/environmental/indoors/air/pmq_a.htm
  2. Exposure to air pollution and COVID-19 mortality in the United States. Xiao Wu, Rachel C. Nethery, Benjamin M. Sabath, Danielle Braun, Francesca Dominici. medRxiv 2020.04.05.20054502; doi: https://doi.org/10.1101/2020.04.05.20054502
  3. Ogen Y. Assessing nitrogen dioxide (NO2) levels as a contributing factor to coronavirus (COVID-19) fatality [published online ahead of print, 2020 Apr 11]. Sci Total Environ. 2020;726:138605. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.138605
  4. Nitrogen Dioxide (NO2) Pollution, U.S. EPA. https://www.epa.gov/no2-pollution/basic-information-about-no2#What%20is%20NO2